News Trending

Marcel Broothaers krijgt permanente expo in S.M.A.K.

Marcel Broodthaers, een van de belangrijke kun- stenaars uit de twintigste eeuw, krijgt permanent een eigen zaal in het SMAK. Het museum toont tachtig werken, waaron- der topstukken als de Mosselpot, ‘289 Oeufs’ en ‘Le Pense-Bête’.

Met het Broodthaerskabinet maakt S.M.A.K. ruimte voor de permanente presentatie van onder meer kunstwerken, edities, boeken en archiefstukken van Marcel Broodthaers (1924-‘76) die het museum in zijn collectie heeft. Broodthaers was een van de meest invloedrijke figuren in de 20ste-eeuwse kunstgeschiedenis. De impact van zijn activiteiten als kunstenaar werd destijds niet alleen opgemerkt in eigen land. Ook internationaal brak hij snel door en is de uitstraling van zijn werk blijvend.

Het werk Le Pense-Bête (1964) wordt beschouwd als het scharnierpunt tussen Marcel Broodthaers’ dichtersbestaan en zijn beeldend kunstenaarschap. Het is voor S.M.A.K. dan ook een hele eer om dit sleutelwerk in zijn collectie te bewaren en het te kunnen tonen in het Broodthaerskabinet. Door een aantal onverkochte exemplaren van zijn laatste dichtbundel in plaaster te zetten, maakte hij het lezen van de bundel bijna onmogelijk. Hierdoor ontstond een ‘object’ dat, tot zijn eigen verbazing, als kunstobject veel meer interesse opwekte dan de dichtbundel op zich ooit had gedaan. Broodthaers sprak over Le Pense-Bête als zijn eerste ‘proposition artistique’, zijn eerste daad als beeldend kunstenaar.

De rol van Marcel Broodthaers wat betreft het denken over (de plaats van) kunst, haar functie en haar geschiedenis, kan moeilijk worden overschat. Wanneer het gaat om reflectie op de rol en betekenissen van kunst en de (museale) instellingen waarin ze functioneert, is zijn oeuvre de spiegel bij uitstek. Om deze reden wil S.M.A.K. deze kunstenaar en zijn verstrekkende invloed met het Broodthaerskabinet expliciet een plaats geven in het museum.