News Trending

Tinkebell

Nationaliteit: 
Nederland
Geboorteplaats: 
Goes
1979

TINKEBELL is een pseudoniem voor Katinka Simonse. Zij is een controversiƫle Nederlandse kunstenares die in 2005 afstudeerde aan de afdeling design van het Sandberg Instituut te Amsterdam. Ze werd vooral bekend omwille van het verwerken van dieren in haar werken.

Met haar werk tracht ze de perverse en verwrongen dubbele moraal bloot te leggen die in onze consumptiemaatschappij aanwezig is. In 2004 verkreeg TINKEBELL landelijke bekendheid met een handtas die zij gefabriceerd had van het bont van haar eigen kat. Ze stelde daarbij de vraag waarom mensen het vernietigen van consumptiedieren wel aanvaarden, en dat van huisdieren niet. In juni 2007 werden er Kamervragen gesteld door de Partij voor de Dieren naar aanleiding van een project van TINKEBELL. Tijdens een eco-designmarkt in Platform 21 in Amsterdam dreigde zij zestig kuikentjes door een versnipperaar te halen om te laten zien hoe in de veehoudende sector bijna altijd met mannelijke kuikens wordt omgegaan.

Met haar reizen naar ondermeer Bangladesh en Afganistan en het ontwerp van een kunstwerk waarin vluchtelingen konden wonen, confronteert ze het publiek met humanitair onrecht en met de controverse van ons systeem. Ze publiceerde ondermeer ook een eigen naaktkalender om seksueel misbruik aan te kaarten in ontwikkelingslanden.

Samen met financieel journalist Arno Wellens organiseerde ze in 2017 De Kamerplant Tour, een excursie over belastingontduiking en de rol die de kamerplant daarin speelt. Eens temeer hekelt ze daarbij de perverse houding van de mensheid met betrekking tot regelgeving en de overdreven creatieve interpretatie daarvan.

TINKEBELLs werk levert vanwege het controversiƫle karakter ervan erg veel kritiek op, inclusief haatmail en doodsbedreigingen. Een deel van deze haatmail en doodsbedreigingen werd door TINKEBELL gebundeld en in 2009 in samenwerking met Coralie Vogelaar gepubliceerd in het boek Dearest TINKEBELL, waarin naast zo'n duizend hatelijke teksten ook persoonlijke gegevens van de afzenders staan vermeld. Het boek legt bloot hoe gemakkelijk mensen overgaan tot verbaal geweld als ze het gevoel van anonimiteit hebben.

Kunstwerken